gånganalys.huvudsida.jpg

Att ha ont i foten

kan bero på många saker. Det kan komma ifrån en skada på grund av överbelastning, våld mot foten eller att man har en internmedicinsk sjukdom som exempelvis reumatism eller diabetes. Det kan också bero på dysfunktionell anatomi och fysiologi. Det kan göra ont på ovansidan av foten, undersidan av foten, sidan om foten, under hälen, under framfoten, i tårna, hälsenan eller i fotleden. För att säkerställa rätt diagnos och rätt behandling rekommenderar vi att man bokar en fotanalys/belastningsanalys med legitimerad vårdpersonal (fysioterapeut eller naprapat) på någon av våra kliniker i Stockholm och Solna/Sundbyberg. Tillstånd vi behandlar (med ortopedteknik, rehab och behandlingar) • Artros i tår och tåleder • Artros i knä • Artros i fot och fotled • Atros i höft •Artros i arm, hand, tumme, fingrar •Avvikande gångmönster och biomekanik • Barn (7-16 år) - problem vid växande och aktivitet. • Barn och hälsmärta vid aktivitet • Benhinnebesvär - smärta vid eller runt skenbenet • Bursiit (hälbursiit) - inflammation i slemsäcksbörsan häl • Benlängdsskillnad • Cirkulationsnedsättning - risk för bensår mm • Conversesjukan - fotproblem vid användande av dåliga skor • Compartment - stasning av blodflöde i muskelfacken underben vid aktivitet • Diabetes med risk för fotsår • Diskbråck • Framfotsplatthet (insufficiens) • Förhårdnader under foten - sk clavusar, eller vårtor. Avlastning • Graviditet - belastningsproblem under eller efter graviditet • Hallux valgus - snedställd stortå med ömmande stortåknölar • Hallux rigidus - stel stortå, smärta vid stegavveckling • Hammartår (krökta tryckande mellantår) • Hälsporre - kronisk värk under hälen • Hälsmärta hos barn - cevers tillstånd • Hopparknä • Höga fotvalv - pes cavus • Knäskador av typ - meniskskada, korsbandsskada, led eller ligamenntskada • Löparknä • Mortons neurom - nervinklämning i framfot • Mettatarsalgier • Nackspärr • Patellafemuralt smärtsyndrom (diffusa knäsmärtor) • Plantar fasciit - Smärta under hälen / foten se hälsporre • Plattfothet - pes plano valgus • Platta framfotsvalv • Pronation - se överpronation • Reumatism - RA • Ryggskott • Ryggbesvär påverkad av överbelastning och felbelastning • Spreissfuss • Shlatter - knäbesvär, oftast ungdomar vid aktivitet och överaktivitet • Tibialis posterior dysfunktion  • Överpronation • Severs tillstånd - hälsmärta hos barn • Supination (underpronation) Med flera diagnoser • Uttrampade häl / fettkuddar